Person: Califa, Martín Iván
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Birth Date
1983-01-11
Research Projects
Organizational Units
Instituto de Educación
El Instituto de Educación nace bajo el objetivo de profesionalizar el trabajo docente a partir de propuestas académicas de calidad. Al mismo tiempo, se propone mejorar el trabajo de las escuelas- especialmente del nivel secundario- generando las condiciones para la transformación del sistema educativo en pos de garantizar el efectivo ejercicio del derecho a la educación de niñas/os, jóvenes y adultas/os.
Grupo de Investigación y Desarrollo en Lingüística (GIDeL)
El GIDeL desarrolla sus tareas y objetivos con una concepción general de la lingüística, que incluye el estudio de las lenguas en tanto sistemas, en su dimensión sintáctica, léxica y semántica, el estudio de los textos, su circulación y producción, dimensiones del discurso y las prácticas discursivas, estudios de políticas del lenguaje. Se propone, así, tener un alcance amplio, con la incorporación y consolidación de líneas y perfiles enmarcados en enfoques epistemológicos complementarios, que incluyen trabajo de campo, trabajo de archivo, formulación de teoría gramatical, léxica y discursiva, análisis de discurso y análisis de datos, documentación y lingüística comparativa.
Job Title
Investigador
Last Name
Califa
First Name
Martín Iván
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Publication States, Changes of State, and ‘Feigned States’ in Paraguayan Guarani Je-/Ñe-Predicates(MDPI, 2022) Califa, Martín IvánParaguayan Guarani features a pervasive pattern of aspectual polysemy whereby an underived monovalent predicate conveys both state and change of state senses, such as -o’ysã ‘be cold/get cold.’ The language also allows the derivation of monovalent predicates from causative verbs by the je-/ñe- prefix, yielding two distinct classes. The first one, called Class I, comprises predicates derived from causatives without an underived intransitive counterpart, such as -je-pe’a, from -pe’a ‘open (tr.).’ The second class, called Class II, are predicates derived from causatives with an underived intransitive counterpart, such as -je-jeko and -ñe-moro’ysã, from -jeko ‘break (tr.)’ and -moro’ysã ‘make cold,’ which are associated with the underived intransitives -jeka ‘break (intr.)’ and -o’ysã ‘be cold/get cold,’ respectively. It is shown that the aspectual polysemy pattern extends to je-/ñe-derived predicates, but that its distribution is restricted to Class I predicates. An apparent exception to this are some Class II predicates with a ‘feigned state’ interpretation, such as -ñembotavy ‘pretend to be dumb.’ The evidence reveals, however, that these are not true states, but instead activities. Furthermore, it is argued that the je-/ñe- predicates with this interpretation are not the product of a derivation process but are rather best analyzed as an independent construction.