Publication: El dolor social en la escuela : un análisis de las percepciones estudiantiles sobre los procesos de reparación
Loading...
Date
2023
Authors
Kaplan, Carina Viviana
García, Pablo Daniel
Spazu, Ezequiel
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Humanas. Núcleo de Estudios Educacionales y Sociales
Abstract
La experiencia estudiantil necesita ser interpretada en el marco de procesos de estructuración de una red sentimental bajo una trama de interdependencias. En este artículo se comparten los hallazgos de un estudio socioeducativo que busca comprender las relaciones entre las experiencias emocionales de las y los estudiantes y su relación con la producción de las violencias en la escuela secundaria. La administración de una encuesta a 4023 jóvenes de educación secundaria de la Provincia de Buenos Aires posibilitó una aproximación a sus percepciones en torno a la comunicación de las emociones y los modos de intervención institucional ante situaciones de violencia. En contextos de desigualdad se torna pertinente la pregunta por el valor simbólico de la escuela en la tramitación del dolor social.
The student experience needs to be interpreted within the framework of structuring processes of a sentimental network under a web of interdependencies. This article shares the findings of a socio-educational study that seeks to understand the relationships between the emotional experiences of students and their relationship with the production of violence in secondary school. The administration of a survey to 4,023 young people of secondary education in the Province of Buenos Aires made it possible to approach their perceptions regarding the communication of emotions and the modes of institutional intervention in situations of violence. In contexts of inequality, the question about the symbolic value of the school in the processing of social pain becomes pertinent.
The student experience needs to be interpreted within the framework of structuring processes of a sentimental network under a web of interdependencies. This article shares the findings of a socio-educational study that seeks to understand the relationships between the emotional experiences of students and their relationship with the production of violence in secondary school. The administration of a survey to 4,023 young people of secondary education in the Province of Buenos Aires made it possible to approach their perceptions regarding the communication of emotions and the modes of institutional intervention in situations of violence. In contexts of inequality, the question about the symbolic value of the school in the processing of social pain becomes pertinent.
Description
Keywords
Citation
Kaplan, Carina V., Garcia, Pablo D. & Szapu, Ezequiel (2023) El dolor social en la escuela: Un análisis de las percepciones estudiantiles sobre los procesos de reparación. Espacios en Blanco. Serie Indagaciones; 1(34), 83-103